Sekcia: Vzdelávanie

 

Aké sú dôkazy? Kokosová voda

Preklad: Mgr. Igor Kováč

Táto číra tekutina je považovaná za prírodnú alternatívu k vašim športovým nápojom. Je však otázne, či jej popularita je skutočne opodstatnená.


Zdroj: healthdigests.com

Kto by už nepočul o kokosovej vode? Je to obľúbený nápoj športovcov aj celebrít (Madonna ju miluje  natoľko, že investovala do jej značky), ktorí hľadajú prírodný prostriedok na rehydratáciu. Je totiž bez výstredných farieb a umelých konzervantov, ktoré sa nachádzajú vo väčšine energetických nápojov.

Jej komerčný úspech vyvolal doslova „kokosovú vojnu“ medzi výrobcami nápojov. Momentálne existuje len v Británii takmer 30 značiek. Najväčšia z nich, Vita Coco, zaznamenala minulý rok nárast o 168%, čo z nej urobilo najrýchlejšie rastúci nealkoholický nápoj. Náš smäd po nej však môže byť utíšený po názoroch upozorňujúcich na to, že kokosová voda nemusí byť tým, za čo je prezentovaná.

Čo je v nej?
To, čo odlišuje kokosovú vodu od iných nápojov, je jej čistota. Je to ničím neznehodnotený zdroj elektrolytov, vrátane sodíka, draslíka, magnézia a fosfátu. Táto šťava s orechovou príchuťou je z 94% voda. Obsahuje však tiež rastlinné hormóny, enzýmy a B vitamíny. Tvrdí sa, že obsahuje aj rovnakú zmes solí a minerálov, ktoré sa strácajú pri potení. To všetko jej pridáva na príťažlivosti z pohľadu športovcov.

Sú nejaké dôkazy?
Čo sa týka vedcov a odborníkov na výživu, len veľmi málo tvrdení výrobcov je podložených a dôkazy o jej prínosoch sú väčšinou neoficiálne. Počet štúdií o kokosovej vode je malý a často je financovaný samotnými výrobcami. Tie výsledky, ktoré sú publikované, nepotvrdzujú „humbuk“, ktorý okolo nej vznikol.

„Veľké vzrušenie vzniklo z niekoľkých menej významných štúdií“, povedala Nicole Rothband z Britskej dietetickej asociácie (BDA). Štúdia vo vestníku Medzinárodnej spoločnosti pre športovú výživu uviedla minimálny rozdiel medzi fľaškovou vodou, športovými nápojmi a dvoma druhmi kokosovej vody, pokiaľ išlo o ich účinky na zvýšenie výkonu alebo hydratáciu.

Nie je vždy taká, ako sa zdá.
V inej štúdii, ktorá bola prezentovaná Americkej chemickej spoločnosti, porovnávala doktorka C. Bhattacharyan z univerzity v Indiane nutričné účinky kokosovej vody s nápojmi Gatorade a Powerade.  Jej zistenia ukázali, že kokosová voda obsahuje 1500 mg draslíka na liter, čo je 5-krát viac ako v prípade športových nápojov. Na druhej strane však obsahovala menej sodíka, ktorý sa stráca pri potení. Obsahovala 400 mg na liter, zatiaľ čo energetické nápoje obsahovali až 600 mg na liter, takže športovci, ktorí sa viac potia, by si museli do kokosovej vody pridať soľ, aby mala potrebné účinky.

Nedostatok sodíka
Veľa komerčných kokosových nápojov obsahuje menej sodíka, ako sa nachádza v šťave priamo z kokosového orecha alebo v bežnom športovom nápoji. V roku 2011 analýza nezávislej testovacej spoločnosti ConsumerLab zistila, že dve z troch najobľúbenejších značiek kokosovej vody obsahovali oveľa menej elektrolytov, ako je uvedené na ich štítkoch. Jedna značka obsahovala len 18% z uvádzanej hodnoty. To viedlo doktora Toda Coopermana, ktorý viedol výskum, k varovaniu, že: „Ľudia by sa nemali spoliehať na kokosovú vodu, pokiaľ ide o vážnu rehydratáciu.“

Stojí za vyskúšanie?
Linia Patel, odborníčka na športovú výživu z BDA, na margo kokosovej vody dodáva: „Pite kokosovú vodu, ak vám chutí, ale pravdepodobne to nie je najlepší nápoj, ktorý by ste si vybrali na pitie po tréningu. Okrem tekutín, ktoré sú potrebné po intenzívnom tréningu, sú to predovšetkým karbohydráty vo forme cukru na doplnenie energie a nejaký sodík na zvýšenie absorpcie tekutín a doplnenie strát z potenia. Kokosová voda ich má, avšak nie v optimálnom pomere, aby bola prospešná pri intenzívnej fyzickej aktivite.“


Použitý informačný zdroj:
BEE, P. (2015): What's the evidence? Coconut water. Athletics Weekly. 23. 11. 2015, dostupné na  http://www.athleticsweekly.com/featured/whats-the-evidence-coconut-water-36185


Dátum vydania: máj 2017