Sekcia: Vzdelávanie

 

Ako Caeleb Dressel používa denník, aby sa stal najrýchlejším plavcom na 50 yardov

Igor Kováč

Americký mladík Caeleb Dressel vystrelil ako kométa na svetovej plaveckej scéne do takej miery, že ho médiá profilujú do pozície novej hviezdy v „pophelpsovej ére“. Na minuloročnom svetovom šampionáte v Budapešti potvrdil svoj nesporný šprintérsky talent, keď v priebehu jedného večera získal tri zlaté medaily na 50 m voľný spôsob, 100 m motýlik a v zmiešanej štafete na 4x100 m voľný spôsob. K tomu však pridal ešte ďalšie štyri zlaté na 100 m voľný spôsob a v ďalších troch štafetách.

Verejným tajomstvom jeho úspechu a výnimočnosti je prepracovaný štart, ktorý si v ničom nezadá so šprintérmi „suchozemcami“ a delfínový kop počas prvých 15 m po štarte a po obrátkach, pri ktorom aktívne využíva nielen fázu kopu smerom nadol, ale tiež nahor. Tieto zručnosti, ktoré „piloval“ celé roky už ako malý chlapec, mu pomohli ako prvému plavcovi prekonať hranicu 18 sekúnd na 50 yardov voľný spôsob.

K týmto výnimočným zručnostiam sa pridáva aj známy „cit pre vodu“, ktorý Dressel podobne ako ostatní skvelí plavci úmyselne a cielene rozvíjali. Veľmi užitočným pomocníkom sa mu pritom stal denník, do ktorého si zapisuje celé strany detailných poznámok popisujúcich, ako sa vo vode cítil. Ako sa cítili jeho svaly. Ako každá zmena pohybu jeho končatín ovplyvnila reakciu vo vode.

Dresselov denník s detailnými popismi a komentármi získal pomaly legendárny status. Jeden z jeho bývalých trénerov Jason Calanog tvrdí, že „...jeho poznámky boli skutočne na úplne inej úrovni, akú som kedy u plavca videl. Dokázal napísať celé strany o tom, ako sa cítil každý jeho sval a ako chcel, aby sa jeho zábery cítili a vyzerali.“ Dressel bol údajne schopný vyskočiť z bazéna uprostred tréningu len preto, aby si zaznamenal niečo, čo mu práve prebehlo hlavou.

Určite nepotrebujete napísať celú dizertáciu zakaždým, keď skočíte do vody, aby denník fungoval aj pre vás. Ak sa ho však rozhodnete používať podobne ako Caeleb či ako Katie Ledecká, Janet Evansová i Michael Phelps. Tu je niekoľko tipov, ako získať z tejto pomôcky čo najviac.

Napíšte viac než len o tréningu, ktorý ste práve absolvovali
Odrecitovanie tréningových dávok, ktoré ste vykonali, môže do vášho tréningu niečo priniesť, ale priebežné komentáre o tom, ako ste sa cítili, čo spôsobilo, že váš výkon bol taký, aký bol, je najzásadnejší aspekt z celého zaznamenávania si tréningov. Váš denník je miesto, kde sa môžete učiť o svojich návykoch, odhaliť pohybové vzorce a hlbšie pochopiť svoj výkon.

Zapíšte všetko ihneď po skončení tréningu
Dressel bol schopný zapisovať si svoje myšlienky ešte počas tréningu, keď boli najčerstvejšie, aby boli jeho poznámky čo najpresnejšie. Zapisovanie poznámok ihneď po tréningu, alebo ešte počas neho vám teda zaručí, aby mali čo najväčšiu výpovednú hodnotu.

Poznámky používajte na spätnú väzbu
Váš denník je viac ako len kolekcia výsledkov. Je to plán popisujúci váš progres. Upozorňuje vás na veci, ktoré fungujú i tie, ktoré nie. Dressel ho používal ako nástroj na spätnú väzbu od samého seba, čím si vyvinul intuíciu na úplne inej úrovni. Váš denník je miestom pre experimenty, na skúšanie nových vecí a vytrvalé vynechávanie tých, ktoré nefungujú.

Poznámky hodnoťte so svojím trénerom
Nie každý plavec má takú schopnosť hlbokého sebapozorovania ako Dressel. Zdieľanie vašich poznámok s trénerom je preto veľmi účinný spôsob, ako nahliadnuť do vašich výkonov nielen pre  vás, ale tiež pre trénera. S vašimi poznámkami má tréner lepšiu možnosť pochopiť, ako sa cítite vo vode a ako reagujete na špecifické druhy tréningu. Pomôže mu to v tom, aby vás trénoval ešte lepšie.


Použitý informačný zdroj:
Poirier-Leroy, O.: How Caeleb Dressel Used a Logbook to Become the Fastest Man Ever Over 50 Yards. YourSwimBook, dostupné na https://www.yourswimlog.com/how-caeleb-dressel-used-a-logbook-to-become-the-fastest-man-ever-over-50-yards/


Dátum vydania: júl 2018