Sekcia: Vzdelávanie

 

Dôležitosť zinku vo výžive športovcov

Zinok je často prehliadaný minerál, ktorý je však veľmi dôležitý pre zdravie a imunitu. Autorka článku vysvetľuje, prečo by sme ho mali užívať. Určité  vitamíny a minerály sú stále obľúbené pre ich domnelé vlastnosti posilnenia imunity a ochrany pred zraneniami, na zinok sa však akosi zabúda. Je to na škodu, pretože tento minerál, ktorý sa v hojnom množstve nachádza v mäse, mlieku, vajíčkach, rybe, orieškoch, strukovinách, v celozrnných cereáliách, je veľmi dôležitý pre výkon a zdravie. Zinok chráni náš imunitný systém pred útokmi chorôb a vírusov a je potrebný pri delení buniek a hojení rán. S príliš malým množstvom zinku sa šance na rýchlu rekonvalescenciu po zranení alebo prechladnutí znižujú.


Zdroj: organicfacts.net

Prečo je potrebný pre športovcov
Existujú však aj ďalšie dôvody prečo prijímať zinok v dostatočnom množstve. „Zinok je dôležitý pre rast, obnovu buniek a produkciu testosterónu“, hovorí športová výživová expertka Anita Bean, autorka knihy Sports Supplements: which nutritional supplements really work. Nedostatok môže znížiť hladinu anabolického hormónu a nepriaznivo ovplyvniť svalovú hmotu a pevnosť. Štúdie preukázali, že nedostatok zinku môže zhoršiť výkonnosť.

Ako skrátiť prechladnutie
Minulý rok bola publikovaná meta-analýza viacerých štúdií, ktorej výsledkom bolo, že zinkové tabletky môžu až trojnásobne urýchliť zotavenie sa z prechladnutia, čo je výborná správa pre tých, ktorým opakované vírusy bránia v tréningoch. Užívanie zinku však vyžaduje starostlivé plánovanie. Podľa tímu fínskych vedcov, ktorí viedli tento výskum, aby sa dosiahol požadovaný efekt, jeho užitie musí byť v omnoho vyššej dávke ako je bežne odporúčané. Dennú dávku zinku stanovili v rozpätí 80-92mg, čo je nepomerne viac ako je odporúčaná denná dávka vo Veľkej Británii, ktorá je  5,5-6,5mg pre muža a 4,0-7,0mg pre ženu. Iné štúdie vyšli s podobne sľubnými výsledkami. Zatiaľ nie je celkom jasné, ako minerál pomáha pri zvládnutí prechladnutia. Zdá sa, že má antivírusové vlastnosti, ktoré bránia vírusom množiť sa a útočiť na nosné membrány.

Kde ho nájdete?
Dobrými zdrojmi sú mäso, mlieko, vajcia, ryba, cícer, dusená fazuľa, tekvicové semienka, müsli, arašidové maslo, sušené figy a para orechy. Zinok je predávaný vo forme tabliet alebo ako doplnok ZMA (pozn. prekladateľa: výživový doplnok obsahujúci kombináciu zinku, magnézia a vitamínu B6). „Kombinácia ZMA dokáže zvýšiť produkciu testosterónu, zvýšiť silu, zdokonaliť svalovú hmotu a napomáha regenerácii po cvičení“, hovorí Beanová. Štúdia z roku 2000 odhalila, že ZMA zvýšilo hladinu testosterónu a silu u skupiny futbalistov, štúdia však bola malá a neúplná.

Nie je zinok ako zinok
Zinkové doplnky a tabletky sa však podstatne líšia a nie všetky ponúkajú rovnaké benefity. Vo fínskom výskume skupina  účastníkov užívala tabletky octanu zinočnatého, druhá skupina placebo. Vedci dospeli k výsledku, že len vhodne pripravené tabletky octanu zinočnatého zvýšili mieru regenerácie z bežného prechladnutia, a že veľa zinkových produktov na trhu má buď nízku dávku tohto minerálu alebo obsahuje zložky, ktoré viažu zinkové ióny, ako napr. kyselina citrónová. Dr. Harri Hemila, jeden zo spomínaného tímu vedcov, hovorí, že vďaka dôkazom o účinnosti a nízkemu riziku nepriaznivých účinkov, si môžu pacienti pri bežnom prechladnutí pomôcť práve tabletkami octanu zinočnatého, ktoré neprekročia dávku 100 mg.

Môžete sa predávkovať?
Príliš vysoké dávky zinku, viac ako 50mg za deň,  môžu zabrániť absorpcii železa a iných minerálov, čo by mohlo viesť k anémii, vysvetľuje Beanová.


Použitý informačný zdroj:
Bee, P. (2018): Athlete nutrition: The importance of zinc. The Athletics Weekly, 4. 1. 2018, dostupné na http://www.athleticsweekly.com/performance/athlete-nutrition-the-importance-of-zinc-70957


Dátum vydania: január 2018