Sekcia: Vzdelávanie

 

Nikto nevyhrá zlato vďaka tomu, že trénuje najdlhšie

Preklad: Igor Karaba, Národné športové centrum

Nová štúdiá naznačuje, že „pravidlo 10 000 hodín“ má svoje limity a to, ako ďaleko môže tréning a tvrdá práca športovca dostať.

Je reálne predpokladať, že zlatý olympijsky medailista trénoval viac ako strieborný medailista, a že strieborný zase viac ako bronzový? Podľa novej analýzy, ktorá sa zamerala na takmer 3000 športovcov, určite nie. Štúdia ukázala, že hoci stať sa svetovou extra triedou znamená obrovské množstvo hodín tréningu, úspech elitného športovca nemôže byť predpovedaný  na základe počtu hodín, ktorý strávi starostlivým tréningom.

V roku 1993 švédsky psychológ K. Anders Ericsson publikoval veľmi vplyvnú prácu, ktorá odhalila, že rozdiel vo výkonoch medzi priemernými  hudobníkmi a ich kvalitnejšími kolegami - ako to určili hodnotenia ich profesorov – bol do značnej miery determinovaný počtom hodín, ktoré strávili  nacvičovaním. Neskôr publikoval prácu, ktorou rozšíril svoju teóriu aj na iné aktivity, vrátane športu, šachu a medicíny. Ericsson zdôraznil, že neexistuje žiadna horná hranica účinku, ktorý má tréning pre úspešnosť v týchto oblastiach -najlepší športovci, hudobníci a lekári na svete boli jednoducho tí, ktorí svoju činnosť praktizovali najviac. Jeho práca nakoniec bola propagovaná novinárom Malcolmom Gladwellom a ďalšími, ako "pravidlo 10 000 hodín", čo naznačuje, že špičkový výkon v prakticky akejkoľvek oblasti je jednoducho záležitosťou 10 000 hodín práce.

Avšak nová štúdia publikovaná v časopise „Perspectives on Psychological Science“ ukazuje, že zámerná prax je len jedným z faktorov, ktoré robia svetových šampiónov športu. "Viac-menej prax zlepší výkony jednotlivca," hovorí Brooke Macnamara, psycholgička na Case Western University a hlavná autorka štúdie. Zároveň však tvrdí, že na určitej úrovni úspešnosti tu vstupujú iné faktory, ktoré určujú, kto je absolútna špička.

Macnamara a jej kolegovia analyzovali 34 štúdií, ktoré sledovali počet hodín tréningu, absolvovaných 2765 športovcami. Tieto štúdie zaznamenali aj výsledky športovcov, ktoré boli určené objektívnym hodnotením, akým bol napríklad dosiahnutý čas počas pretekov, odborné hodnotenie výkonu alebo členstvo v elitných skupinách. V prípade športu na všetkých úrovniach, vrátane športovcov, ktorí pôsobia na štátnej úrovni alebo v kluboch, cielenému tréningu sa pripisuje 18% z rozdielov v dosiahnutých výsledkoch medzi športovcami. Ak sa však vedci zamerali len na najlepších športovcov - tých, ktorí súťažili na olympijských hrách alebo iných svetových súťažiach - rozdiely v počte hodín tréningu, ktoré absolvovali, vysvetľovali len 1% z rozdielu v ich výkonoch na športových podujatiach. "To naznačuje, že prax je dôležitá len do určitého bodu, ale potom prestáva mať vplyv na určenie toho, kto je dobrý a kto je skvelý," hovorí Macnamara. Na národnej a svetovej úrovni ovplyvňuje výkonnosť nedostatočne pochopená zmes genetiky, psychologických znakov a iných faktorov.
 
Ericsson, ktorý je teraz profesorom na floridskej štátnej univerzite, sa domnieval, že kritériá používané pri analýze určovania zámerného tréningu neboli nastavené s dostatočnou presnosťou, pretože spojili dohromady samostatne vykonávané trénovanie a iné druhy tréningu do rovnakej kategórie zámerného tréningu, namiesto toho, aby boli obmedzené výlučne na učiteľom/trénerom prideľované úlohy s okamžitou spätnou väzbou. Ako hovorí, "Majú veľmi odlišnú predstavu o tom, čo to znamená, keď hovoríme o zámernom  tréningu." Ericsson si však uvedomuje, že tento druh tréningu, ktorý má on na mysli – ten, v ktorom sú športovci nepretržite pozorne sledovaní trénermi - je vo sfére športu nezvyčajný. V skutočnosti by aplikovanie takto striktne nastavenej definície zámerného tréningu vylúčilo aj niektoré z jeho vlastných štúdií o jeho účinkoch.

Mnohí odborníci v tejto oblasti vidia otázku "10.000 hodín" skôr ako akademickú než praktickú. "Väčšina vedcov z tejto oblasti by uznala, že tréning je dôležitý pre rozvoj zručností, ale zároveň si myslím, že akceptujeme, že k tomu prispievajú aj ďalšie faktory," hovorí Mark Williams, vedecký pracovník v oblasti športu, zdravia a cvičenia na Brunel University v Londýne, ktorý nebol zapojený do výskumu. "Táto nová štúdia je zaujímavou prácou, ale nemyslím si, že to nevyhnutne zmení to, čo ľudia v súčasnosti robia," hovorí.
 
Jeffery Fairbrother, vedec v oblasti motorického správania na univerzite štátu Tennessee, ktorý tiež nebol súčasťou štúdie, súhlasí s tým, že nový výskum pravdepodobne nezmení spôsob, akým športovci trénujú: "Ak sa snažíme preložiť to na použiteľné informácie pre trénera alebo pre športovca, neviem do akej miery sa zaujímajú o to, aby si medzi nami vybrali, tak ako to robíme my, keď sa snažíme niečo vyvrátiť z teoretického hľadiska. Vieme, že výkon môže byť významne ovplyvnený správnymi tréningovými skúsenosťami. Nemali by sme sa preto zamerať na poskytovanie týchto skúseností čo najväčšiemu počtu ľudí, aby mohli dosiahnuť svoj potenciál?"
 
Macnamara tvrdí, že štúdia otvára cestu pre dôkladnejšie pochopenie spôsobu, akým viaceré faktory kombinujú a prispievajú k výkonu. "Neviem, či budeme môcť na 100% vysvetliť, čo robí elitného športovca, ale myslím, že to dokážeme lepšie, ako to robíme doteraz.“


Použitý informačný zdroj:
Smith, K., J., P. (2016): No One Wins Gold for Practicing the Most. Scientific American, 5. 8. 2016, dostupné na https://www.scientificamerican.com/article/no-one-wins-gold-for-practicing-the-most/


Dátum vydania: jún 2017