Sekcia: Vzdelávanie

 

Potrebujete viac vitamínu C?

Preklad: Igor Kováč, Národné športové centrum

Športovci užívajú tabletky vitamínu C viac ako ktorýkoľvek iný výživový doplnok. Autorka sa však zamýšľa nad tým, či je to taký dobrý nápad.


Zdroj: zdrava-medicina.sk

Kde sa dá nájsť a koľko ho potrebujeme?
Vitamín C sa vyskytuje vo viacerých druhoch zeleniny a ovocia, ako sú pomaranče, citróny, limety, jahody a kiwi. Červená a zelená paprika je tiež jeho bohatým zdrojom, podobne ako ružičkový kel či brokolica.

Pretože je rozpustný vo vode, nie je možné ho v tele uskladňovať, ale je treba ho pravidelne dopĺňať tak, aby ho bolo dostatok. Je dôležitý pre zdravie buniek a chrupaviek a potrebný pre absorpciu železa. Ak človek konzumuje málo vitamínu C, môže to viesť k nedostatku proteínu menom kolagén, čo môže zapríčiniť skorbut, ktorý je síce vo Veľkej Británii zriedkavý, ale stále na vzostupe. Medzi rokmi 2009 až 2014 dosiahol tento nárast 27%.

Odporúčaná denná dávka na udržanie zdravia je vo Veľkej Británii 40 mg. Veľa štúdií je však založených na prijímaní mega dávok vitamínu C a z toho dôvodu výživový odborníci odporúčajú 1000 mg denne.

Je užitočný pre športovcov?
Práve reputácia vitamínu C ako zbrane proti prechladnutiu a vírusom je tým, čo ho robí takým populárnym. Veľa športovcov nedá dopustiť na mega dávky vitamínu C ako doplnku počas zimných tréningov. Existujú však nejaké vedecké dôkazy za takýmito tvrdeniami?

V roku 2013 fínski vedci poukázali na to, že ak ide o príjem zvýšených dávok vitamínu C, športovci z neho dokážu profitovať viac ako bežná populácia. Pri pokusoch na univerzite v Helsinkách, ktorý zahŕňal viac než 11.000 maratónskych bežcov, juniorských plavcov, vojakov a školopovinných detí, dali každému dobrovoľníkovi dávku vitamínu C pred zisťovaním jeho vplyvu na zdravie.

Zatiaľ čo vitamín C nemal žiadny vplyv na účastníkov pokusu so sedavým spôsobom života, ukázalo sa, že znížil o polovicu riziko prechladnutia u ľudí, ktorí sa vystavujú tvrdému tréningu.

Medzi juniorskými plavcami, ktorí prechladli a užívali vitamín C, väčšina dosiahla uzdravenie dvakrát rýchlejšie ako tí plavci, ktorí ho neužívali. Mladí ľudia boli viac responzívni na jeho pozitívne účinky, pričom denná dávka 1 g znížila priemerné trvanie prechladnutí u detí o 18% a u dospelých o 8%.

Dr. Harri Hemild potvrdzuje, že „Zlyhanie užívania vitamínu C na prevenciu proti prechladnutiu u bežnej populácie poukazuje na neopodstatnenosť jeho bežného, pravidelného užívania. Vitamín C však môže byť prospešný u ľudí, ktorí sa vystavujú pravidelným a kratším obdobiam ťažkého fyzického cvičenia.“

Dokáže zvyšovať vytrvalosť?
Nie všetci odborníci si myslia, že športovci majú nejaký prospech z užívania extra dávok vitamínu C. V roku 2014 tím vedcov vedený Dr. Goranom Paulsenom z Nórskej školy športových vied vykonal štúdiu na zistenie toho, či vitamín C a E (ďalší antioxodant) nejakým spôsobom zasahujú do bunkových a fyziologických mechanizmov počas cvičenia.

Účastníci pokusu boli náhodne rozdelení do jednej z dvoch skupín, pričom prvá skupina užívala 1000 mg vitamínu C a 235 mg vitamínu E každý deň, zatiaľ čo druhá skupina dostávala placebo.

Počas trvania pokusu dobrovoľníci behali tri až štyri kontrolné úseky za týždeň, absolvovali kondičné testy, svalovú biopsiu a odoberanie vzoriek krvi. Ich zistenia boli prekvapujúce, pretože poukázali na to, že len tí športovci, ktorí užívali placebo, zaznamenali nárast v produkcii nových svalových mitochondrií – štruktúr, ktoré dodávajú energiu bunkám. Navyše užívanie vitamínu neviedlo k zlepšeniu maximálneho príjmu kyslíka alebo výsledkov testu v šprinte na 20 m.

„Naše výsledky poukazujú na to, že vysoké dávky vitamínu C a E, ktoré sa bežne nachádzajú vo výživových doplnkoch, by mali byť užívané opatrne. Najmä ak podstupujete vytrvalostný tréning,“ povedal Paulsen.

„Ďalšie štúdie sú potrebné na to, aby sa odhalili mechanizmy, ktoré sú príčinou týchto výsledkov. Predpokladáme však, že vitamíny zasahujú do signálnej funkcie buniek a utlmujú účinky niektorých génov.“

Použitý informačný zdroj:
Bee, P. (2017): Do you need more vitamin C? Athletics Weekly, 8. 5. 2017, dostupné na http://www.athleticsweekly.com/performance/do-you-need-more-vitamin-c-60793


Dátum vydania: jún 2017