Sekcia: Vzdelávanie

 

Prečo by športovci mali jesť banány?

Keby ste si mali vybrať len jedinú potravinu v rámci vášho celodenného stravovania. Čo by to bolo? Každého by napadlo asi niečo iné v závislosti na jeho či jej osobných preferenciách. Práve banány by však boli určite tou správnou voľbou. Toto ovocie je skladné, zdravé, cenovo dostupné i výživovo pestré. Navyše poskytuje niekoľko nezanedbateľných benefitov pre každého športovca:

Zdroj: inforgrab.com

Zvýšenie výkonu
Okrem toho, že spomedzi ovocia majú banány jednu z najvyšších hladín sacharidov (25g-50g), ich energia  spočíva v troch rôznych zložkách. Banány obsahujú tri rôzne typy cukrov - glukózu a fruktózu (jednoduché sacharidy) a sacharózu (zložený sacharid). Po zjedení banánu pocítite okamžitý nárast energie, po ktorom nasleduje pozvoľné uvoľňovanie zloženého sacharidu do krvného obehu. Je teda dobré skonzumovať stredne veľký banán 30 minút pred tréningom alebo pretekmi.
 
Dobíja svalstvo po tréningu
Počas namáhavého tréningu sa vyčerpávajú glykogénové zásoby, preto experti na doplnenie energie odporúčajú pitie nápojov určených pre športovcov. Najväčším benefitom banánov je veľké množstvo draslíka, prvku , ktorý podporuje rast svalovej hmoty, povzbudzuje imunitný systém a zvyšuje  schopnosť vápnika vstrebať sa, čo napomáha budovaniu pevných kostí. Zjedzte teda jeden veľký banán s dvomi lyžicami arašidového alebo mandľového masla.
 
Uvoľňuje stres a zvyšuje mozgovú činnosť
Keď sú vaše telo a myseľ v strese, hladina draslíka klesá v dôsledku zrýchlenia metabolizmu. Banán môže pomôcť obnoviť prirodzenú rovnováhu. Môže mať dokonca upokojujúci účinok vďaka koncentrácii tryptofánu, t. j. aminokyseline potrebnej pre proteínovú syntézu a uvoľňovanie serotonínu, teda neurotransmitéru, ktorý pomáha regulovať chuť do jedla, spánkové poruchy, náladovosť. Konzumujte šálku ovsenej kaše s jednou odmerkou proteínového prášku a stredne veľkým banánom.

Prirodzená kombinácia draslíka a potrebných sacharidov robí z banánu ideálny zdroj energie a zdravého snacku počas celého dňa.


Použitý informačný zdroj:
Lucier, M. (2011): Three key Benefits of Eating Bananas. Stack, 8. 2. 2011, dostupné na http://www.stack.com/a/three-key-benefits-from-eating-bananas


Dátum vydania: marec 2018