Sekcia: Vzdelávanie

 

Účinky čiernej ríbezle na výkon športovcov

Podľa britského odborného časopisu Athletics Weekly, výťažok z čiernej ríbezle je posledným príkladom výživového doplnku na báze ovocia, ktorý môže mať pozitívne účinky na zvyšovanie športového výkonu.

Čierne ríbezle obsahujú vysokú koncentráciu antokyánov, ktoré patria k flavonoidom so silnými antioxidačnými a protizápalovými účinkami. Z tohto dôvodu sú čierne ríbezle vyhľadávaným prostriedkom na zvyšovanie výkonnosti a redukciu únavy a poškodenia svalov.

Čierne ríbezle rastúce na Novom Zélande majú pritom údajne až 1,5-krát viac antokyánov ako ríbezle rastúce v Európe.

Pri testoch na zvieratách sa zistilo, že antokyány fungujú ako silné vazodilátory. Antokyány z výťažku čiernej ríbezle majú u ľudí rovnaký účinok, čo znamená, že zvyšujú prietok krvi v cievach a distribúciu kyslíka do svalov, čím prispievajú k zlepšeniu výkonu.

V roku 2009 vedci na Novom Zélande zistili, že 240 mg výťažku z čiernej ríbezle, konzumovanej  tesne pred a ihneď po polhodinovom cvičení s miernou intenzitou, zredukovalo poškodenie svalstva v porovnaní s placebom.

Počas iného výskumu v roku 2015 sa zistilo, že sedem dní užívania 300 mg výťažku z čiernej ríbezle zvýšilo výkonnosť počas série opakovaných šprintov (6x19 sekúnd) a zlepšilo regeneráciu svalov.

Ďalšia štúdia so 14 cyklistami poukázala na to, že užívanie doplnkov z čiernej ríbezle zvýšilo oxidáciu tuku o 27% počas bicyklovania s miernou intenzitou (65% VO2max), a tiež zlepšilo výkonnosť v časovke na 16,1 km v priemere o 2,4%. Výskumy tiež dokázali, že užívanie týchto výživových doplnkov zlepšuje toleranciu na laktát počas časovky, čo predpokladá, že budete schopní pracovať lepšie pri vyšších intenzitách než dosiahnete vyčerpanie.

Triatlonisti, ktorí užívali výťažok z čiernej ríbezle počas siedmich dní mali o 14% nižšiu hladinu laktátu v krvi, keď bicyklovali na úrovni ich VO2max a o 27% nižšiu v prípade, keď išli s nižšou intenzitou.

Výživová odborníčka Anita Bean však upozorňuje, že až do dnešného dňa bolo vykonaných len niekoľko štúdií účinkov výťažku čiernej ríbezle priamo na športovcoch, takže jeho užívanie nie je možné spoľahlivo odporúčať. Štúdie, ktoré však boli vykonané, poukazujú na jeho pozitívne účinky – zlepšenie výkonu prostredníctvom zvýšenej oxidácie tukov, zníženie svalovej únavy a zlepšenie regenerácie. Žiadne vedľajšie účinky zistené neboli.

Použitý informačný zdroj:
Bean A. (2017): The blackcurrant boost. Atheltics Weekly, 25. 10. 2017, dostupné na http://www.athleticsweekly.com/performance/the-blackcurrant-boost-69567


Dátum vydania: máj 2018