Sekcia: Vzdelávanie

 

Víťazná diéta Jonnyho Brownleeho

Preklad: Igor Kováč, Národné športové centrum

Jonny Brownlee je dvojnásobným olympijským medailistom v triatlone. Získal bronz na OH 2012 v Londýne a striebro na OH 2016 v Rio de Janeiro. V oboch prípadoch skončil za svojím starším bratom, dvojnásobným olympijským víťazom, Alistairom Brownleem.


Jonny Brownlee (vľavo) s bratom Alistairom

Jonny sa nám predstavil ako „olympijský strieborný medailista a pomalšia verzia Alistaira. Zakaždým ma porazí!“ Jeho výsledky v tomto fyzicky veľmi náročnom športe sú však výnimočné.

„Keď pri triatlone prekročíte cieľovú čiaru, ste totálne vyčerpaní. Je to úžasné, pretože si niekedy pomyslíte, že keby bola cieľová čiara len o meter ďalej, už by ste to nedokázali. Vždy to však dokážete, ľahnete si na zem a potrebujete ďalších päť až desať minút na to, aby ste sa dostali opäť do normálu.“


Výživa zohráva pre neho veľmi dôležitú úlohu, aby sa do cieľa zakaždým dostal. Takže, čo vlastne je?

„Môj brat Alistair a ja sme vždy dodržiavali vcelku normálne stravovacie návyky.“

„Jeme tri hlavné jedlá denne, ako každý a v podstate si dávame to isté ako ostatní. Dobrou vecou na tom, že si triatlonista, je, že môžeš zjesť čokoľvek chceš – v rozumnej miere – pretože to spálime počas tréningu.“

„Stravujem sa zdravo a snažím sa získavať veľa proteínov pre svoje svaly a veľa ovocia a zeleniny kvôli živinám a vitamínom. Nevyhýbam sa však ani niečomu dobrému, ak mám na to chuť.“

„Počas typického dňa vstanem a idem plávať. Potom sa vrátim späť a zjem nejaké cereálie (napr. Weetabix), praženicu a pod. Po ďalšom tréningu si dám na obed sendvič, napr. s hovädzím a rajčinou. Máme dobré vzťahy s ľuďmi v našej miestnej pekárni, kde robia vynikajúce sendviče. Dávam si aj bravčový a k tomu nejaký koláč. Mal by som tiež spomenúť, že naším tajomstvom, ktoré nám dodáva energiu, sú tzv. flapjacks, ktoré nám robí naša susedka Jan.“


Flapjacks

„Po ďalšej tréningovej dávke si večer dávame poriadne jedlo, ktoré je dobrým mixom proteínov, sacharidov a zeleniny. V kuchyni som celkom zručný a rád varím najmä spagetti bolognese, kura na sladko s čili a hranolčeky. Moje motto je: jednoducho, rýchlo a zdravo.“

Výživové doplnky
„Zvyčajne užívam len zopár doplnkov: kalcium, aby som udržal kosti silné a vyhol sa záťažovým zlomeninám, vitamín D, ktorého môžete mať tu, vo Veľkej Británii, nedostatok, síran železnatý na udržanie mojej hladiny železa, aby som vydržal v tréningu a samozrejme nejaké multivitamíny, aby som zostal zdravý.“

„Načasovanie je pre nás tiež veľmi dôležité, takže si hneď po tréningu dávam regeneračný shake na zotavenie tela a zahnanie pocitu hladu. Ak skončím ťažký bežecký tréning o siedmej večer, nejedávam až do pol deviatej, takže je dobré niečo dostať do tela, aby som nezjedol hneď prvú vec, ktorú uvidím a aby som vydržal v kuchyni pri varení bez toho, aby som skolaboval.“

Jedlá pred pretekmi
„Večer pred dôležitými pretekmi si zvyčajne dávam pizzu, pretože kdekoľvek na svete súťažím – od Rakúska a Madridu po Čínu a Nový Zéland – pizza je tam stále rovnaká. Jednoducho viete, čo jete, nie? Je nepravdepodobné, že by ste dostali otravu z jedla a zároveň to je dobrý mix sacharidov a soli pred veľkým podujatím.“

Bude už Jonny nabudúce lepší ako jeho brat?
„Vždy robím to najlepšie, čo viem, aby som ho porazil a ľudia sa ma často pýtajú na náš vzťah. Ak však mám byť niekým porazený, je to nepochybne Alistair,“ povedal Jonny.

„Pokračujem v práci, ďalej sa od neho učím a dúfam, že v Tokiu budem schopný ho poraziť.“


Použitý informačný zdroj:
A winning diet – Jonny Brownlee. Athletes Learning Gateway, 13. 6. 2017, dostupné na https://www.hivelearning.com/groups/2124865311/card/1289605


Dátum vydania: jún 2017